Szent Mátyás napja - avagy a népi bölcseletek igazsága

Nem tudom, ismered-e, kedves Olvasóm, a következő népi bölcsességet: Ha Mátyás jeget talál megtöri, ha nem hoz még. Én régem hallottam. Gyerekkoromban. Hogy kitől, már homályosan emlékszem. És ahogy így utána gondolok, vagy egy évtizede, hogy újra felfedeztem és figyelem évről-évre, hogy igaza van-e.
A bölcselet lényege az, hogyha (Szent) Mátyás napján, azaz február 24-én még van hó és jég, akkor utána már a jó idő következik. Ha viszont jó az idő olyankor, még utólagos fagyok várhatók.

Mint mondtam, évről-évre figyelem, így van-e. És azt kell hogy mondjam: minden egyes alkalommal úgy lett, ahogy a népi bölcsesség tartja!
Hiába drukkoltam a február végén kibújt rügyeknek, vagy később azért, hogy ne rügyezzenek még a fák addigra, minden egyes esetben, ha a jó időt érezve a fák rügyezésnek indultak, Mátyás napja után érkezett a fagy, a havazás, és elverte a kis levélbimbókat.
Úgy gondolod, hogy ez babona? Szerintem nem. Szerintem ez egy nagyon találó megfigyelésen alapul, nincs benne semmi babonaság. Ezt a régi természetben élő ember egyszer megfigyelte és megfogalmazta. Mi pedig, akik nem érezzük elég tudományosnak, szeretjük elvetni. Pedig attól még igaz. Legalábbis ez az egy népi bölcsesség az.

Mert idén sem volt ez másképp.
Múlt héten, pénteken volt Mátyás napja, s lám, hétágra sütött a nap, kellemes volt az idő, a hóköntösből sem maradt semmi, nemhogy némi jegesedés az utakon... És ma, na milyen idő van ma, ha kinézel az ablakon, kedves Olvasóm? Ugye, hogy havazik? (Legalábbis itt Budapesten.)
Ha nem hiszel nekem, figyeld meg magad. Ahogy én is tettem.

Én továbbra is drukkolok idén és jövőre is a fáknak: ne legyenek olyan szeleburdiak, hogy Mátyás napja előtt már rügyeznek... És továbbra is drukkolok - bár évről-évre másképp történik - hogy Mátyás napján legyen még hó és zimankó. Mert szeretném, ha utána a tavasz már feltartóztatlanul jöhetne. És a fák is egészségesen és virulón várhatnák a Húsvétot. :D


Megjegyzések

  1. Sajnos a globális felmelegedés miatt, ezek a bölcseletek már nem sokáig fognak érvényben maradni!:(

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Elöljáróban - Párkapcsolat, szerelem, társkeresés - keresztényként

Hivatás- és méltóságtudatos öltözködés, smink 1. - Keresztény lányok, nők és a világi divat

Megismerkedni egy másik személyiséggel 2.