Tanulságos sorozatok

Nem vagyok egyedül, ha azt mondom, szoktam sorozatot nézni. Ám ezek a latin-amerikai és mexikói (stb.) szappanoperák nem vonzanak egyáltalán. Sőt, ritka visszataszítóak. Ugyanis semmi olyan tartalom nincs bennük, ami intellektuálisan izgalmas volna, sőt inkább nevetségesek.
Nem  is nagyon kötött le a tinikori Sailor Moon anime (japán rajzfilm sorozat) óta semmi. Azóta csak egy olyan sorozatot tudtak adni a TV-ben, ami naponta képes volt leülteni a képernyő elé: A Palota Ékköve (Dae Jang Geum). Ez egy Dél-koreai sorozat és egy történelmi személy életének a feldolgozása. Bámulatos kosztümös sorozat, amiben korabeli főzésről, orvoslásról van szó, persze némi romantikával fűszerezve. Még anyósom is megnézte, pedig ez nagy dolog ám nála (nem mintha ő nem nézné ezeket a magyar szappanoperákat). Az első blogbejegyzésemben is említettem.
Bővebben a sorozatról letölthető (magyarul beszélő) részek linkjeivel:
Dae Jang Geum
Hogy mi fogott meg benne? A főzés, a ruhák, az a tartalom, ami nincs meg más sorozatokban. Életút, fejlődés, bukdácsolás. Ezekkel lehet azonosulni téren és időn át. Nyavajgó gazdagok intrikáival én nem tudok.
Azt hittem, ezt nem tudja majd semmi sem felülmúlni. Aztán a megadott link fórumán ajánlottak egy másik sorozatot. Eredeti címe: Yi San. Egész sereg szereplő, aki a Dae Jang Geumben szerepelt, szerepelt ebben is. De nem ez volt az, ami megfogott.
Yi San szintén létező személy volt. Jeongjo király néven vonult be a történelembe. Hasonlít alakja a mi Mátyás királyunkéhoz. Álruhában ő is a nép közé járt, és igazságos volt, amellett újító. Sorsa nagyon izgalmas. Apját, Sado koronaherceget Yeongjo király (saját édesapja, Yi San nagyapja) záratja egy rízstároló ládába. A herceg ugyanis árulást követett el ellene. Nagyapja neveli apja halála után. Miután király lesz, helyre akarja állítani apja becsületét, mivel az ténylegesen nem követett el árulást, hanem egy hatalmas cselszövés áldozata. S mely Sado herceg halála után arra irányul, hogy fiát is eltegyék helyéről vagy inkább láb alól. Sokan vesznek részt benne. Elsőként is a No Ron nevű politikai frakció miniszterei. Akkoriban a No Ron egyeduralomra tett szert a tanácsban. És ezt féltik annyira. A No Ronnal tart az öreg király lánya, Hwawan hercegnő, Yi San nagynénje. Ám az egész mögött az agytröszt mégis olyasvalaki, akire senki se gondolna. Nem más, mint Yi San nagyanyja (persze nem vér szerinti), a királyné. Ez a nő kívülről kedves és gondoskodó a herceg, később király felé, belülről azonban hatalomra szomjas, ügyesen taktikázó cselszövő. Olyan jó praktikái vannak, hogy a csalszövése évtizedeken keresztül kitart, s csak utána lehet végérvényesen lezárni.
Ezek azok a dolgok, amelyek tudtommal igazak, s talán más is van a sorozatban, ami igaz. Ám sok mindent meg is szépítettek, vagy meg változtattak.
Maga a sorozat Yi San gyerekkorában kezdődik. A fiatal herceg eunuch növendéknek öltözik, hogy rízsládába zárt apjához férkőzzön. Ebben van segítségére két gyerek, akiket ekkor ismer meg. Song Yeon a palotába jött, hogy udvarhölgyként gondoskodjék magáról. Egy festő lánya, aki feleségével együtt meghalt, s kisöccsét és őt egyedül hagyták a világon. Egyetlen rokonuk öccsét örökbe adatja egy orvoshoz, őt pedig a palotába küldi. Dae Su pedig egyik eunuch unokaöccse, akit eunuchnak szánnak, ám ő megszökik. Hármójuk között barátság szövődik, s ez meg is marad mindvégig.
Yi Sanra apja rábízza, hogy nagyapjához juttasson el egy festményt, amely ártatlanságát bizonyítja, s hogy maradjon életben, s legyen belőle jó király. Az előbbit véghezvinni nem sikerül, ám az utóbbi lesz Yi San legnagyobb ambíciója. S ezt mutatja a film a három fiatal barátságán keresztül. Dae Su és Song Yeon megfogádják, mindig segítenek majd barátsuknak, a hercegnek, míg király nem lesz.
Song Yeon közben Damo (segéd, de nyomozókat is szoktak így nevezni) lesz a Festők Irodájában. S előbb utóbb kiviláglik, hogy tehetséges. Ebből sok konfliktusa származik, hisz nőket nem engednek festeni.
Dae Su majdnem elkallódik. Ám később mégis leteszi a katonasági vizsgát és testőr lesz, Yi San mellett. Később nagy karriert fut be.
Idáig persze minden olyan átlagos. Ám a sorozatnak sok erénye van. Pl. jellemábrázolások. Az egyik kedvencem, ahogyan bemutatják Hong Gook Young felemelkedését és bukását. A becsvágyó, ám tisztességes és eszes kis hivatalnok Yi San szolgálatába áll, hogy segítsék egymást. Ahogyan a herceg felemelkedik, úgy növekszik Hong hatalma, úgy ível karrierje. Mikor király lesz Yi Sanból, Hong megkapja a hatalmat, amire mindig is áhítozott. És tönkreteszi őt. A király hiszi, hogy barátját a jó úton tudja tartani és segítheti. Ám Hong hibát hibára halmoz. A végén nagy kalamajkába kerül. Hataloméhsége, és indulatai miatt összeáll a régi király özvegyével, ám belátja hibáját és épp felmondja a társulást, mikor a jelenlegi királyné (Jeongjo felesége) rájön erre. Meg is mondja kerek perec Hongnak, valljon színt a királynak. Hong félelmében, hogy vétke kiderül, inkább merényletet követ el a királyné ellen, ami végül saját vesztével végződik. Megbánja bűneit. És belátja, rosszul kezelte a hatalmat, amit kapott. Nagyon jó az egész jellemfejlődés megrajzolása. Az ember szorít Hongért, és drukkol neki, hogy végre belássa, nem jól teszi, amit tesz, ám indulatai állandóan tovább ragadják.
A másik nagyon érdekes dolog a nők ábrázolása. Song Yeon, a királyné (Jeongjo király felesége), Sado herceg özvegye, Hong ágyas, és az intrikák, Hwawan és az Özvegy Királyné mind nagyon érdekes karakterek. Song Yeon tehetséges, tanulékony, kitartó és jó. A királyné kifinomult és bár kissé talán szigorú, mégis igazsgos. Sado özvegye, Hyegyeong hercegnő erős akaratú nő, a kor szerinti modell anya és anyós. Hong ágyas fiatal és büszke, míg Hwawan saját bevallása szerint férfias jellem. A varázs mégsem ez. Az, hogy az igazi női hivatásra is fényt derítenek. Ez a társadalom patriarchális volt ugyan, ám megbecsülték a nők valódi erényeit (legalábbis a sorozat szerint - persze nőknek szánták készítői...), amellyekkel segíthetik embertársaikat. Az ahogyan a helyükön voltak, vagy helyükre kerültek a női figurák.
Állandóan azt vesszük számításba, ezek a nők mennyire el voltak nyomva. De közben kidobtunk az emancipálódás közben az ablakon olyan régi erényeket, amelyeket a régi női szentek igenis tudtak. Mire gondolok itt? Hadd szemléltessem ezt Szent Rita életével. Nem volt eszményi a férje. Indulatos, iszákos ember volt. Ám Rita alázata teljesen lefegyverezte. És evangelizálta. Az alázatos háttérmunka, amelyet egy férfi mögött végez egy asszony. Ez hiányzik nekem. Mert ezt nem ismerik el, nem jár kitűntetés, de a boldog családi légkör elengedhetetlen része. Az élhető földi lété. Ezt csak következő Életünkben jutalmazzák, ám mindennél értékesebb. És erre ez a sorozat döbbentett rá.
Nem akarom misztifikálni. Ezekhez a sorozatokhoz is kell némi kritika. De mégis jók azért valamire...
Ha felkeltettem az érdeklődésed, kedves Olvasó, itt tekintheted meg a sorozatot (magyarul, ingyenes regisztrációt követően):
A korona hercege
(S van remény rá, hogy talán a TV is leadja majd magyarul.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mércékről, szerelemről és szeretetről 2. - A szerelem természetrajza

Megismerkedni egy másik személyiséggel 2.

Hivatás- és méltóságtudatos öltözködés, smink 1. - Keresztény lányok, nők és a világi divat